تجربه قزوین اندازی خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان

تجربه: قزوین اندازی خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان کارگاه مچ اندازی بانوان پایگاه قهرمانی اردیبهشت

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی بنزین ترک مرغوب‌تر است؟

ارزانی قیمت، کیفیت پایین خودروها و نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی از جمله دلایل بالابودن مصرف بنزین در کشور است 

بنزین ترک مرغوب‌تر است؟

بنزین ترک مرغوب تر است؟

عبارات مهم : ایران

ارزانی قیمت، کیفیت پایین خودروها و نبود زیرساخت های حمل ونقل عمومی از جمله دلایل بالابودن مصرف بنزین در کشور است

مصرف بنزین طی سال های گذشته به صورت افسارگسیخته در حال رشد بوده است و از میانگین ٨٠میلیون لیتر در هر روز در سال ٩٦ به ٨٥ میلیون لیتر در آخر خرداد ماه ٩٧ و ٩١,٧ میلیون لیتر در آخر تیر ماه رسیده هست. بالابودن مصرف بنزین در کشور در حالی است که مقایسه آن با سایر کشورها آمار دلواپس کننده تری به دست می دهد؛ جهت مثال تعداد خودروهای کشور عزیزمان ایران و ترکیه مساوی هست؛ ولی مصرف سوخت کشور عزیزمان ایران ١٠ برابر ترکیه است.

در کشور ترکیه با جمعیتی بالغ بر ۸۰ میلیون نفر، روزانه ۸ میلیون و ۲۶۸ هزار لیتر بنزین مصرف می شود؛ به عبارتی در هر شبانه روز به ازای هر نفر ۰.۱ لیتر بنزین در ترکیه مصرف می شود و اوضاع چین هم همینطور هست. در کشور پرجمعیت چین با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و ۳۸۶ میلیون نفر (آمار سال ۲۰۱۷) حدود ۴۶۸ میلیون لیتر بنزین در روز مصرف می شود؛ به عبارتی در هر شبانه روز به ازای هر نفر ۰.۳۴ لیتر بنزین در چین مصرف می شود ولی در کشور عزیزمان ایران در هر شبانه روز به ازای هر نفر، ۱.۱۲ لیتر بنزین مصرف می شود یعنی یک خانواده چهار نفره حتی اگر خودروی شخصی نداشته باشند، در یک شبانه روز سهمی ۴.۵ لیتری در مصرف بنزین کشور دارند.

بنزین ترک مرغوب‌تر است؟

آن طور که آمارها می گوید در صورتی که روند رشد مصرف بنزین به همین صورت ادامه یابد، در آخر سال ٩٧ میزان مصرف بار دیگر به میزان تولید رسیده و در میانه سال ٩٨ و یا ابتدای سال ٩٩ بار دیگر همچون قبل از بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تراز تولید و مصرف بنزین منفی شده است و خودکفایی بنزین که در پی سال ها تلاش متخصصان کشورمان به دست آمده بود، تحت الشعاع قرار می گیرد؛ به عبارتی پاشنه آشیل خودکفایی بنزین که با زحمت و زحمت بسیار حاصل شده، رشد افسارگسیخته مصرف بنزین است.

به همین علت هم مقام معظم رهبری در دیدار خود با اعضای هیأت دولت در هفتم شهریور ماه امسال در بخشی از سخنان ارزش به مسأله مصرف بنزین در کشور اشاره کردند و بعد از آن طرح هایی چون جایگزینی ١٤٠٠٠٠ تاکسی فرسوده با تاکسی تمام گازسوز با پیمایش بالا، توسعه حمل ونقل مسافر با قطار شهری در پایتخت کشور عزیزمان ایران و ٨ کلانشهر، طرح تولید قوای محرکه کم مصرف در خودروهای داخلی و جایگزینی با خودروهای فرسوده و طرح اصلاح قیمت بنزین از جمله راهکارهایی بود که مطرح شد.

ارزانی قیمت، کیفیت پایین خودروها و نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی از جمله دلایل بالابودن مصرف بنزین در کشور است 

طرح هایی که شاید بتواند مصرف ۹۱ میلیون لیتری بنزین در روز را ساماندهی کند.

بی کیفیت های ایرانی

حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو، به «شهروند» می گوید که یکی از دلایل مهم بالابودن مصرف بنزین در کشور عزیزمان ایران به نسبت ترکیه در پلتفرم و کیفیت متفاوت خودروها هست؛ «کیفیت خودروهای ما پایین است و در نتیجه مصرف سوخت ارزش هم زیاد خواهد بود. ما با استانداردهای تازه هماهنگ نیستیم و این عاملی جهت مصرف بیش از حد بنزین در کشور هست. از سوی دیگر می دانیم که شرکت های بزرگ خودروسازی در ترکیه خط تولید دارند و مستقیم در آنجا ماشین تولید می کنند؛ آیا که تحریم هایی که کشور عزیزمان ایران با آن روبه رو هست، در ترکیه وجود ندارد و ترکیه در مقایسه با کشور عزیزمان ایران همکاری خوبی در طول سال های گذشته با این شرکت ها داشته است.»

بنزین ترک مرغوب‌تر است؟

کریمی دیگر عامل موثر بر زیاد کردن مصرف سوخت را ناقص بودن ساختارهای سیستم حمل ونقل درون شهری دانسته و می گوید که «هر چند تعداد خودروهای کشور عزیزمان ایران و ترکیه یکسان است ولی در کشوری مانند ترکیه به علت گستردگی ساختار حمل و نقل و توسعه یافته بودن این ساختار، افراد کمتر از خودروهای ارزش استفاده می کنند و ترجیح می دهند که با مترو، اتوبوس و… جابه جا شوند.»

اما از نظر کریمی زیاد کردن کیفیت خودروها در کنار اصلاح اوضاع حمل ونقل عمومی راهی جهت فرار از مصرف بیش از اندازه سوخت است و سایر کارها مانند سهمیه بندی بنزین تأثیر چندانی در این عنوان ندارد: «هر چند نمی توان گفت سهمیه بندی بی اثر هست؛ ولی تأثیرش بزرگ و عجیب هم نیست. در واقع سهمیه بندی بنزین بیش از هر چیز شاید بر کم شدن قاچاق سوخت اثر بگذارد و یا عاملی شود تا افراد در مسیرهای کوتاه و جاهایی که می توان از حمل ونقل عمومی استفاده کرد، از خودروی شخصی ارزش استفاده نکنند. در غیر این موارد باید زیرساخت های حمل و نقل را اصلاح بخشید و کیفیت خودروها را زیاد کردن داد.»

ارزانی قیمت، کیفیت پایین خودروها و نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی از جمله دلایل بالابودن مصرف بنزین در کشور است 

واژه های کلیدی: ایران | بنزین | ترکیه | شبانه | میلیون | ایرانی | خودروهای داخلی | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه